Een andere kijk op hoogbegaafdheid en onderpresteren

Dinsdag 17 januari 2017 | 09.00 uur tot 13.30 uur

Onderwijs met een open vizier en praktische handvatten in de omgang met hoogbegaafde (onderpresterende) kinderen.
Een andere kijk op hoogbegaafdheid en op (onder)presteren vraagt ook een andere kijk op jezelf als begeleider en op het onderwijs en de opvoeding die je biedt.

Deze ochtend gaan we, interactief, in op:

  • Ruimte, contact en vertrouwen als basisprincipes: hoe breng je dat in de praktijk?
  • Vanuit authenticiteit hoogbegaafde kinderen begeleiden. Kijk eens in de spiegel...
  • Het belang van psycho-educatie (voor zowel kind als omgeving) om te komen tot groei.

Voor ons is het helder dat hoogbegaafdheid zeker niet alleen om cognitie, om IQ, draait. En ook niet om prestaties. Hoogbegaafdheid benaderen wij als een (zeer) hoge mate van alertheid, op zowel cognitief, gevoelsmatig als zintuiglijk vlak. Deze alertheid uit zich in vele vormen: het stellen van honderden vragen, een creatief idee, een heftige emotie, een hoge lat.

Om hoogbegaafde kinderen (en hoogbegaafde volwassenen) tot hun recht en tot bloei te laten komen zijn drie zaken van groot belang:

  • echt contact maken
  • ruimte bieden
  • handelen vanuit vertrouwen

Dit betekent dat je als leraar of opvoeder van een hoogbegaafd kind je best moet doen om dit kind echt te leren kennen, en dat je daarbij ook continu zelf in de spiegel moet (durven) kijken. Een andere kijk op hoogbegaafdheid en op (onder)presteren vraagt immers ook een andere kijk op jezelf als begeleider en op het onderwijs en de opvoeding die je biedt.

In de drie workshoprondes gaan de sprekers, interactief, in op:

  • Ruimte, contact en vertrouwen als basisprincipes: hoe breng je dat in de praktijk?
  • Vanuit authenticiteit hoogbegaafde kinderen begeleiden. Kijk eens in de spiegel...
  • Is onderpresteren altijd een probleem?

PROGRAMMA

09.00 uur Inloop met koffie en thee
09.30 uur Ruimte, contact en vertrouwen als basisprincipes: hoe breng je dat in de praktijk?
Ir. Mariken Althuizen, Drs. Esther de Boer en Drs. Nathalie van Kordelaar, auteurs van de boeken 'Een andere kijk op hoogbegaafdheid' en 'Een andere kijk op (onder)presteren'.
10.15 uur Vanuit authenticiteit hoogbegaafde kinderen begeleiden. Kijk eens in de spiegel...
Ir. Mariken Althuizen, Drs. Esther de Boer en Drs. Nathalie van Kordelaar
11.00 uur Koffie- en theepauze
11.30 uur Is onderpresteren altijd een probleem?
Ir. Mariken Althuizen en Drs. Nathalie van Kordelaar
12.30 uur Lunch
13.30 uur Einde ochtendprogramma

Deelnamekosten:
Het tarief voor deelname aan deze inspirerende ochtend bedraagt € 99,- excl. BTW, dit is inclusief congresmateriaal, het boek Een andere kijk op hoogbegaafdheid óf Een andere kijk op (onder)presteren (t.w.v. € 19,90), koffie/thee en lunch.

Korting: 
Bij inschrijving op meerdere SWP onderwijssymposia kunt u gebruik maken van aantrekkelijke kortingen.
Eén dagdeel/symposium € 99,-
Twee dagdelen/symposia € 178,-. Gebruik hiervoor bij aanmelden de code ODDUO.
Drie dagdelen/symposia € 267,-. Gebruik hiervoor bij aanmelden de code ODTRIO.
 

Klik hier om je aan te melden